Helsingissä on panostettu pyöräilyyn ja kävelyyn jo riittävästi autoilun kustannuksella. Autoilijoiden tarpeet on otettava paremmin huomioon liikenneverkostossa. On kohtuutonta myllätä keskeisiä väyliä ilman tulos- ja vaikutusarviointeja. Esimerkiksi Haagasta keskustaan kestää bussilla 40 minuuttia Mannerheimintien myllerryksen takia. Lopputulos: ajoväyliä kavennetaan tarkoituksella pyöräbaanojen tieltä, ja komeat lehmuksetkin saivat väistyä.
Uusissa kaavoissa kadunvarsipysäköintipaikat pitää merkitä ”vähintään”-lausekkeella, ei ”enintään”. Asukkaat tarvitsevat kohtuuhintaisia pysäköintipaikkoja koteihinsa.
Kaupunkia ei voi rakentaa sumputtamalla liikennettä ilman toimivia vaihtoehtoja. Liikenneverkostojen remontit venyvät vuosiksi, hidastavat liikennettä ja pidentävät matka-aikoja. Liian nopeat muutokset ovat turvallisuusriski, kun hälytysajoneuvojen vasteajat pitenevät.
Yltiöpäiset raideinvestoinnit nostavat joukkoliikenteen kustannuksia, sillä niiden hinta valuu lippuihin. Vaikka HSL ei saa suoraan valtion verorahoja, sen rahoitus tulee kuntien verotuloista, ja valtio tukee suuria hankkeita, kuten Raide-Jokeria. Noin puolet HSL:n tuloista on jo nyt verosubventoitua.
Joukkoliikenteen tehtävä on liikuttaa joukkoja, ei rakentaa ratikoita itseisarvona. Maltti raideinvestoinneissa on pienituloisen, eläkeläisen ja opiskelijan etu – se vähentää lippujen hintapaineita.
Liikenneinfran jatkuvat korjaukset ja matka-aikojen pidentäminen eivät voi jatkua. Sinnemäen sumput on purettava! Tarvitsemme toimivan Helsingin asukkaille.
Ei vielä vastauksia